As conchuncions consecutivas en aragonés se fan servir pa expresar consecuencias d'o que s'ha dito. Tamién reciben a denominación d'ilativas.
Son conchuncions consecutivas u ilativas en aragonés conque, pos/pus, y a forma medieval doncas.
Conchunción conque
Ye cheneral en aragonés. Eixemplos d'uso:
Conchunción doncas
Ye propia de l'aragonés medieval y ye un cognato d'as formas presents en catalan (doncs), occitán y francés (donc). Cuan va chunto con si (si doncas), presenta un valor diferent a lo consecutivo. A l'igual que a conchunción car fue substituyida por a conchunción pos/pus, que presenta un uso mes amplo. O significau de doncas representa o significau de pos/pus cuan se puet dicir tamién por tanto, en conclusión.
En os "Fueros d'Aragón" podemos veyer un valor consecutivo:
...mas encara grieu danno de nuestra tierra no temen demandar usuras de usuras. Doncas nos, non q(ue)rie(n)tes, por p(ro)ueito de los x(r)i(sti)anos & por lures cueitas otrosi enserrar a los iudios lice(n)cia de p(re)star lures aueres...
[2]
Conchunción pos/pus
Deriva d'o latín POST y en aragonés se presentan as formas pos, pus y pues. Muitas vegadas ye un elemento prescindible en a oración composada, que da un recurso de continuidat.
Con matiz clarament consecutivo lo veyemos en eixemplos como:
Con caracter continuativo lo trobamos en:
Se considera que esta conchunción representa un castellanismo en aragonés que ha substituyiu a la conchunción consecutiva doncas y a la conchunción causal car, manimenos ya trobamos pues en libros medievals como o "Libro d'el Trasoro". Si pos/pus tien o significau de porque corresponde a la conchunción causal medieval car y no a la conchunción consecutiva medieval doncas.
Conchunción y con valor consecutivo
A conchunción y, por un regular copulativa, puet tener a vegadas una función consecutiva, como por eixemplo:
Referencias
Bibliografía