Publio Cornel Escipión l'Africán
Publio Cornel Escipión Africano Mayor (latín: P·CORNELIVS·P·F·L·N·SCIPIO·AFRICANVS) (Roma, 20 de chunio de 236 aC – Villa de Liternum, Campania, 3 d'aviento de 183 aC) estió un important politico y militar d'a Republica Romana que sirvió como cheneral mientres a Segunda Guerra Punica. Se fació famoso por estar o solo cheneral romano capaz d'esconfir a Aníbal, chesta que li valió que adhibisen a lo suyo nombre u agnomen d' Africano. O feito que o pueblo romano li posase d'embotata de l'Hanibal Romano demuestra que estió un d'os mellors chenerals d'a Edat Antiga, o cheneral mes destacato d'a historia de Roma antiga anterior a Cayo Mario y Chulio César. Ye descrito por as fuents antigas como un hombre de carácter benevolo, d'ideolochía liberal, afable y magnanimo. O suyo genio militar se debeba a la perspicacia y a lo inchenio, fendo saber a sus lechions en bellas ocasions que actuaba baixo a protección divina d'os dioses d'o panteyón romano. Publio Cornel Escipión l'Africano en fuents aragonesas y navarrasEn o "Liber Regum" lo nombran como contemporanio a un Ptolomeu posterior a Ptolomeu III: L Otro Tholomeo regno XX annos. Estonz priso Affrica Cipio, el cónsul de Roma. Et estonz conquerieron España los romanos.
En a "Cronica de Espaynna de García de Eugui lo nombran como Çipion el Africano, como Çipion el Mançebo, Cipion y Cipian y li dedican os capítols "De como Cipian el mancebo vincio ad Azdrubal en Spayna" y "de como Azdrubal fue para su hermano Amibal & finquo Cipion el mancebo seynor de Espayna": En en el ayno que fue destruyda Çiguença era consul de Roma uno que avia nombre Cornel Çipion, padre de Çipión el mancebo, que dixieron depués el Africano. Et est sobrenonbre abian todos los de aquel linage, que eran en aquel tiempo los mas poderosos hombres de Roma.
...obieron su consello de despoblar la & yr otro lugar do poblassen. & ellos estando en este acuerdo lebantose Cipion el mancebo fijo de Cornel Çipion el cónsul, e saco ell espada que tenie, e dixo a grandes vozes que todo omne que aquel consello diesse que faria grant traycion, car non era Roma logar para estar desamparado.
|